Децентралізація і реформа освіти: як підвищити якість освітніх послуг у громадах

0

У Львові 3 грудня відбулось експертне обговорення аналітичного дослідження, підготовленого у рамках проєкту “Реформа освіти: виклики об’єднаним територіальним громадам”, який реалізується експертами Центру освітніх ініціатив спільно із фахівцями ГО Європейський діалог за фінансової підтримки Посольства США в Україні.

В експертному обговоренні взяли участь державні службовці та експерти в галузі освіти із Львівської та Чернігівської областей. Важливо відзначити, що результати аналітичного дослідження були частково імплементовані у проєкт Програми розвитку освіти Львівщини на 2021-2023 роки.

Основні результати експертного обговорення:

  • лише із 2014 року, з моменту початку процесу децентралізації, з’явилась можливість розпочати зміни в управлінні системою середньої освіти;
  • реформування системи управління освітою в Україні відбувається по 3-х основних напрямах – делегування повноважень і відповідальності з вищого рівня на нижчий, зростання централізованого контролю за якістю освіти та усуспільнення освіти – поширення нових інструментів впливу громадськості на систему управління освітою, зростання автономії закладів освіти, створення громадських шкіл в сільській місцевості;
  • нове законодавство в сфері освіти дало можливості для корінної зміни системи управління освіти на місцевому рівні – оптимізації шкільної мережі, створення нової системи управління та методичної служби, кооперації ресурсів і легалізації взаємовідношень всіх суб’єктів освітнього процесу;
  • ознаками державно-громадського управління освітою є: делегування частини владних повноважень структурам громадянського суспільства та спільна управлінська діяльність державних і недержавних структур; узгодження управлінських рішень з представниками громадськості перед їх прийняттям;
  • основний недолік державно-громадського управління освітою в Україні – збереження вертикальної структури органів управління, домінуючу роль в якій продовжує відігравати держава та її органи;
  • досвід США щодо державно-громадського управління освітою може бути реалізований на практиці в українських реаліях із певними модифікаціями, адже це приклад моделі, де громадськість має істотний вплив на прийняття рішень у сфері освіти;
  • основне завдання створення нової системи управління освітою є забезпечення якості освіти, ключовим елементом якої мають стати нові освітні інституції, зокрема центри професійного розвитку педагогічних працівників. Основними завданнями центрів є сприяння професійному розвитку педагогічних працівників, їх психологічна підтримка та консультування;
  • зважаючи на витратність освіти для місцевих бюджетів і, зокрема утримання центрів професійного розвитку педагогів, українське законодавство дає широкі можливості для громад використовувати різні моделі кооперації ресурсів для забезпечення діяльності центрів;
  • ефективним інструментом такої кооперації може слугувати міжмуніципальне співробітництво громад, як узаконені відносини між двома або кількома органами місцевого самоврядування, що дозволяє громадам спільно вирішувати проблеми на місцевому рівні;
  • однак, сфера освіти поки що не є пріоритетною для співробітництва між громадами в Україні і у Львівській та Чернігівській областях зокрема, хоча саме освіта є найбільш витратною для місцевих бюджетів, а її інфраструктура потребує суттєвої оптимізації.

DSC_0133 DSC_0148 DSC_0155

Коментарі