Як громади планують посилювати рівень залучення громадян до прийняття рішень

0

Нещодавно ми демонстрували, що питання залучення громадян до прийняття рішень та посилення громадянської участі є важливими для органів місцевого самоврядування, які включаються це у стратегії розвитку громад на рівні стратегічних, операційних цілей, або окремих проєктів із планів заходів.

У межах проєкту «Посилення залученості громадян і впливу громадянського суспільства», який реалізовує ГО «Європейський діалог» за сприяння Проєкту USAID «ГОВЕРЛА», ми також дослідили програми соціально-економічного розвитку 30 громад Житомирської, Закарпатської та Львівської областей.

Серед 30 громад, які були об’єктом дослідження, на офіційному сайті 9 із них  програми соціально-економічного розвитку відсутні у відкритому доступі. В 11 громадах програми СЕР не передбачають реалізації заходів, які стосуються теми аналізу, ще у 4 програми СЕР не передбачають окремих заходів і реалізовуються через інші місцеві програми.

У 6 програмах СЕР є заходи, які стосуються питання залучення громадян до прийняття рішень, посилення громадянської участі, розвитку громадянського суспільства. Зокрема, передбачено такі заходи:

–         посилення інформування мешканців, проведення інформаційних кампаній, організація проведення громадських консультацій, запровадження громадського бюджету, сприяння у створенні молодіжних громадських організацій, впровадження електронної демократії (Гришковецька громада);

–         налагодження роботи електронних звернень, електронних петицій, підтримка роботи «Ради ветеранів», налагодження співпраці з благодійними, громадськими організаціями, волонтерами, координація роботи з молодіжними громадськими організаціями, підтримка молодіжних ініціатив, проведення круглих столів із активом громади, співпраця з громадськими організаціями, реалізація спільних проєктів, запровадження бюджету участі (Іршанська громада);

–         підтримка молодіжних ініціатив (Хорошівська громада);

–         запровадження бюджету участі та залучення громадських організацій  до здійснення контролю за розвитком житлово-комунального господарства, ціноутворенням у сфері житлово-комунальних послуг (Черняхівська громада);

–         підготовка учнів як активних громадян демократичного суспільства (Оброшинська громада);

–         запровадження бюджету участі, запровадження онлайн-трансляцій засідань сесій, постійних депутатських комісій, запровадження днів відкритих дверей у публічних установах, запровадження публічного звітування керівників комунальних підприємств та установ, сприяння розвитку молодіжної ради, молодіжних громадських організацій, ознайомлення молоді із діяльністю ОМС (Рава-Руська громада).

Таким чином можна відзначити, що органи місцевого самоврядування частіше включають питання залучення мешканців до прийняття рішень та посилення громадянської участі у Стратегії розвитку, і значно рідше – у Плани соціально-економічного розвитку. Очевидно це пояснюється тим, що плани носять більш оперативно-тактичний характер у порівнянні із Стратегіями. Останні ж окреслюють засади розвитку на широкострокову перспективу, яка у баченні керівництва громад, неможлива без посилення залучення громадян до прийняття рішень.

Ця публікація створена ГО «Європейський діалог» в рамках проєкту «Посилення залученості громадян і впливу громадянського суспільства» та стала можливою завдяки Агентству США з міжнародного розвитку (USAID) та щирій підтримці американського народу через Проєкт USAID «ГОВЕРЛА». Зміст цієї публікації не обов’язково відображає погляди USAID та Уряду США.

 

Коментарі