Справедливий перехід вугільних регіонів. Досвід Польщі

0

Ми вже розповідали про досвід Німеччини щодо справедливої трансформації вугільних регіонів і про те, що досвід європейських країн у справедливій трансформації ми досліджуємо завдяки проєкту «Стратегічне планування справедливої трансформації вугільних громад Львівщини», який реалізовується при підтримці Європейського Союзу та Міжнародного фонду «Відродження». Сьогодні ж розповімо про досвід справедливої трансформації у Польщі.

Початковий етап трансформації вугільних регіонів Польщі супроводжувався обмеженим набором інструментів, орієнтованих переважно на соціальний захист шахтарів. Перша програма (1993) дозволяла працівникам, яким залишалося до трьох років до пенсії, достроково її оформити з частковим збереженням виплат. Інші могли звільнитися за власним бажанням із виплатами заробітної плати до двох років.

У подальшому постала потреба в сильнішій мотивації до міжгалузевого переходу. «Програма реформування вугільної галузі Польщі на 1998–2002 рр.» передбачала підвищені компенсації для охочих змінити сферу зайнятості. Програми трансформації затверджувалися законом «Про гірничу справу», який визначав цілі, інструменти, фінансування та контроль за виконанням, і включали пріоритети — охорону довкілля та узгодження з нормами ЄС у контексті майбутнього членства Польщі.

Польща довго утримувалась від зобов’язання стати кліматично нейтральною до 2050 року. Шахтарські профспілки наполягали, що галузь трансформуватиметься щонайменше 40 років. Після переговорів було погоджено сценарій поступового закриття шахт до 2049 року.

У 2021 році уряд затвердив Енергетичну політику Польщі до 2040 року (PEP-2040), яка передбачає поетапну декарбонізацію, зміцнення енергетичної безпеки, підтримку громад і сталий розвиток. Документ узгоджений з Національним енергетичним і кліматичним планом (NECP), але містить нові акценти — зокрема, зменшення використання вугілля в житловому секторі та покращення якості повітря.

PEP-2040 ґрунтується на трьох ключових принципах:

  • Справедливий перехід, що включає підтримку регіонів, захист споживачів, створення до 300 тис. нових робочих місць у секторах ВДЕ, атомної енергетики, цифровізації, теплопостачання, модернізації будівель.
  • Система з нульовими викидами, яка передбачає розвиток атомної та вітрової енергетики, розподіленої генерації та промислового переходу.
  • Поліпшення якості повітря завдяки інвестиціям у централізоване теплопостачання, електротранспорт і нульові викиди в будівлях.

У березні 2022 року до PEP-2040 внесено четвертий принцип — енергетичний суверенітет, спрямований на зменшення залежності від імпорту викопного палива з Росії, розвиток внутрішніх джерел енергії та енергоефективності.

Важливою в трансформаційному процесі є роль Асоціації шахтарських гмін Польщі (SGGP) — об’єднання 24 громад із вугільних регіонів. Її діяльність охоплює:

– залучення фінансування на розвиткові програми;

– участь у поданні заявок до фондів ЄС;

– юридичну підтримку місцевих громад;

– лобіювання законодавчих змін;

– організацію тренінгів для муніципалітетів;

– просування екологічного розвитку.

SGGP також ініціює передачу післявидобувних територій громадам з метою їх подальшого соціального використання.

Матеріал підготовлено за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного фонду «Відродження» в рамках спільної ініціативи «Вступаємо в ЄС разом». Матеріал представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу чи Міжнародного фонду «Відродження».

Коментарі