В Україні зі стартом реформи адміністративно-територіального устрою та децентралізаційного перерозподілу повноважень і ресурсів на користь місцевого самоврядування почав бурхливо розвиватися процес стратегічного планування у громадах.
У кожній із громад логічним завершенням цього процесу ставало розроблення документу під назвою «Стратегія розвитку…» чи «Стратегія сталого розвитку…», яка урочисто проходила процес схвалення місцевою радою і… дуже часто, на жаль, лягала на поличку припадати порохом. Не всюди і не завжди, але, як не шкода, досить часто. В кращому випадку даний документ обтрушувався із пороху тоді, коли треба було писати проекти до тих чи інших донорів, у тому числі обласної ради, які у проєктних заявках вимагали вказати приналежність до стратегічних пріоритетів, цілей і завдань. Наші польські колеги часто називають такі документи стратегічного планування «полковниками» оскільки лежать на «пулках» – поличках, і припадають пилюкою.
Тим приємніше зустрічати і винятки, які, до речі, з кожним роком, трапляються все частіше. Наприклад, одним із таких винятків стала Солонківська територіальна громада Львівської області. Представники ГО «Європейський діалог» працювали разом із Солонківською ТГ над їх Стратегію розвитку у 2019 році. Але завдяки проєкту «Екологічна політика Солонківської громади», який «Європейський діалог» реалізовує у 2020-2021 роках завдяки фінансовій і не тільки фінансовій підтримці Міжнародного Фонду «Відродження» та Представництва Європейського Союзу в Україні, ми були приємно вражені тим, що процес стратегічного планування у Солонківській громаді не завершився із розробкою та затвердженням Стратегії розвитку громади, а триває, по суті, перманентно. Оскільки тут реально силами самої громади проводиться постійний щоквартальний моніторинг стану реалізації Стратегії розвитку громади, при чому не формально, а з конкретними цифрами і показниками. І хоча відповідно до завдань проєкту нас, ГО «Європейський діалог», в першу чергу цікавив стан виконання завдань у сфері екології, ми не могли не проаналізувати, як взагалі реалізовувались завдання, передбачені Стратегією розвитку Солонківської ТГ.
Стан реалізації Плану заходів із впровадження Стратегії Солонківської ОТГ за 2019-2020 роки засвідчив, що в цілому Стратегія виконується добре – 69% реалізованих завдань. Це свідчить про якісну підготовку Стратегії силами громади та якість її моніторингу з боку працівників Солонківської сільської ради. Бюджет громади у 2020 році складав 178,4 млн. грн., у тому числі бюджет розвитку – близько 70,5 млн. грн., що дало можливість досягти високих результатів. При цьому кошти місцевого бюджету ефективно кооперувались з іншими джерелами фінансування, зокрема коштами обласних конкурсних програм та державних цільових субвенцій.
Пріоритетними напрямками роботи сільської ради у 2019 – 2020 роках були:
- проведення капітального ремонту доріг комунальної власності;
- проведення заходів по благоустрою населених пунктів;
- оновлення мережі вуличного освітлення в населених пунктах;
- поліпшення умов утримання дошкільних та шкільних навчальних закладів, матеріально-технічної бази закладів культури;
- забезпечення соціального захисту найбільш вразливих верств населення;
- підвищення рівня соціальних стандартів і якість послуг, які безпосередньо надавалися населенню;
- продовження відродження культурних та народних традицій.
Що стосується саме екологічної частики Стратегії, то і тут стан виконання завдань регулярно вимірюється кількісними показниками:
Індикатори кількісних та якісних змін у сферах життя Солонківської сільської територіальної громади у 2019 році отримані в результаті запланованих завдань
Стратегічна ціль С. Комфортне екологічне середовище | ||||
Операційні цілі | Індикатори досягнення цілей | Значення індикатора | Одиниця виміру | |
С.1 Впровадження системи управління ТПВ | Частка мешканців, які уклали угоди на вивезення ТПВ | 80 | % | |
Кількість стихійних сміттєзвалищ | 9 | одиниць | ||
Кількість випадків екологічного вандалізму | 6 | одиниць | ||
С.2 Розвиток системи каналізації та очистки стічних вод | Об’єм неочищених стоків, які потрапляють у воду | 500 | м3 | |
Кількість випадків підтоплення земельних ділянок | 7 | одиниць | ||
Кількість домогосподарств, не охоплених системою каналізації | 90 | % | ||
С.3 Розвиток системи благоустрою громади | Кількість випадків спалювання сухостою | 20 | одиниць | |
Кількість зареєстрованих випадків забруднення навколишнього середовища | 10 | одиниць |
Приклад Солонківської громади цікавий і характерний тим, що у більшості випадків донори, які якраз дуже часто фінансують розробку стратегій розвитку у громадах, передбачають кошти лише на створення документу, але не на моніторинг його реалізації. Хоча і тут є винятки, наприклад, програма «DOBRE», одним із компонентів якої є не лише створення Стратегії, але й моніторинг її реалізації.
Тим цікавіший приклад Солонківської ТГ, де якісний моніторинг реалізації завдань Стратегії здійснюється власними силами і за власної ініціативи громади. Сподіваємося, що це далеко не останній такий приклад, і в Україні буде зростати не лише актуальність самого стратегічного планування у громадах, але і такої невід’ємної його складової, як моніторинг реалізації.
Матеріал підготовлено за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного Фонду «Відродження» в межах грантового компоненту проєкту EU4USociety .
Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження» та Європейського Союзу».