Ювілей зіпсований бюджетом

0

Не всі знають, але 7 грудня 1990 року Верховна Рада Української РСР ухвалила закон “Про місцеві ради народних депутатів та місцеве і регіональне самоврядування”. Ця дата, з хоч і з певною “натяжкою”, але може вважатися днем народження українського місцевого самоврядування.

15 грудня 2015 року у Києві відбувся Форум під назвою “25 років місцевому самоврядуванню в Україні: час для децентралізації”, організований Реанімаційним пакетом реформ спільно з цілим рядом партнерських та донорських організацій. У межах Форуму відбулося дві панельні дискусії: щодо викликів реформи місцевого самоврядування та щодо можливих конституційних змін. Організаторам вдалося запросити багатьох opinion makers “реформи №1″ – народних депутатів, урядовців та відомих експертів.

Експертні обговорення були дуже інформативними. Тому спробую коротко передати основні, на мою думку, меседжі ключових спікерів.

Виклики для місцевого самоврядування на поточному етапі, які потребують термінової зміни законодавства
Анатолій Ткачук, директор Інституту громадянського суспільства:

– фрагментація районного рівня – після проведення перших виборів та передачі значної частини повноважень з районного рівня на рівень об’єднаних громад виникне (з 01.01.2016) конфлікт та конкуренція компетенцій між районними радами (державними адміністраціями) та радами відповідних об’єднаних територіальних громад. Особливо це буде відчутно в районах-лідерах щодо добровільного об’єднання;

– відсутність нагляду за законністю актів та дій органів місцевого самоврядування. Після позбавлення органів прокуратури загального нагляду, рішення органів місцевого самоврядування можуть бути скасовані лише в порядку адміністративного судочинства.

Підтримка добровільного об’єднання в 2016 році
В’ячеслав Негода, Перший заступник Міністра регіонального розвитку та будівництва:

– в проекті Державного бюджету на 2016 рік передбачено вдвічі більше коштів на регіональний розвиток та децентралізацію, ніж в 2015 році, зокрема близько 1 млрд. грн. передбачено на підтримку об’єднаних територіальних громад;

– катастрофічно бракує якісних розвиткових проектів для Державного фонду регіонального розвитку (в 2016 році його розмір становитиме 4,6 млрд. грн., в 2015 році – 2,9 млрд. грн.);

Законопроект про зміни до Конституції України в частині децентралізації
Юрій Ключковський, член Конституційної комісії:

– законопроект вирішує три реформи: реформування адміністративно-територіального устрою, реформу місцевого самоврядування та передачу певних владних повноважень від “центру” на місця;

– нинішній текст змін до Конституції несе ризик розширення повноважень префекта, залишаючи можливість звичайним законом надати йому управлінські функції.

Ігор Коліушко, Голова правління Центру політико-правових реформ:

– не внесення в 2015 році змін до Конституції не зупинить процес децентралізації, але суттєво уповільнить його;

– “спірний пункт №18 перехідних положень” щодо особливостей здійснення місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей повинен мати означені часові рамки.

На жаль, не почув для себе відповіді на питання про те, як житиме місцеве самоврядування наступного року – бюджет, земля та майно. На жаль, для України традиція – щороку перед ухваленням Державного бюджету змінювати правила бюджетної гри. Дуже мало говорилося про проект Державного бюджету на 2016 рік, про Бюджетний та Податковий кодекси та про те, що це принесе громадам (цю тему піднімав лише А. Ткачук).

Після попереднього вивчення цих проектів, з‘явилось більше відчуття загрози нового відкату, ніж нового поступу децентралізації…

А. Ткачук

Коментарі