Політика транскордонної співпраці відіграє важливу роль в регіональному розвитку Львівщини. Однак до сьогодні її потенціал не використовується в повній мірі. Однією із ключових причин цього можна вважати той факт, що політика регіонального розвитку Львівщини, як і Україні в цілому, не розглядала транскордонну співпрацю, як свою складову, та ігнорувала її роль, як одного з ефективних інструментів регіонального розвитку.
В умовах децентралізації і реформування усіх сфер суспільного життя в Україні, в тому числі державної політики регіонального розвитку, постала необхідність виробити нові підходи щодо формування і реалізації політики транскордонної співпраці Львівщини.
Для аналізу були використані матеріали відповідних аналітичних досліджень у сфері регіонального розвитку, транскордонної співпраці, децентралізації та нормативно-правові документи 2015-2016 років. Це дало змогу сформулювати ключові зміни в підході формування та реалізації державної політики регіонального розвитку в Україні, а також проаналізувати основні фактори впливу на політику транскордонної співпраці Львівщини. Відповідно була запропонована нова модель політики транскордонного співробітництва у Львівській області, суть якої полягає в тому, що політика транскордонної співпраці є складовою частиною політики регіонального розвитку області. Її ключові характеристики полягають в такому:
- політика транскордонного співробітництва, як стратегічна ціль «Відкриті кордони» Стратегії розвитку Львівщини до 2020 року (надалі – Стратегія), наскрізною лінією проходить крізь інші стратегічні цілі;
- реалізація політики транскордонного співробітництва здійснюється через конкретні проекти Плану реалізації Стратегії;
- департамент економічної політики Львівської обласної державної адміністрації є відповідальним за політику регіонального розвитку області, яка включає міжнародну технічну допомогу та транскордонне співробітництво, а також на першому етапі реформування відіграє роль координатора роботи інших ключових суб’єктів регіонального розвитку, в подальшому ж делегує частину повноважень новоствореній Агенції регіонального розвитку.
Відповідно до обраної моделі, дослідженням пропонуються адресні рекомендації щодо її впровадження у 2016-2017 роках, зокрема:
- Відповідно до п’яти стратегічних цілей Стратегії розвитку Львівщини до 2020 року створити 5 робочих груп для розробки проекту Плану реалізації Стратегії на 2016-2018 роки для його ухвалення Львівською обласною радою в найкоротші терміни.
- Департаменту економічної політики Львівської облдержадміністрації узгодити проекти Плану реалізації Стратегії із заходами/проектами регіональних програм; переліком проектів Стратегії транскордонного співробітництва Люблінського воєводства, Львівської області, Волинської області та Брестської області на 2014-2020 роки; планами соціально-економічного розвитку об’єднаних територіальних громад.
- Департаменту міжнародної технічної допомоги та міжнародного співробітництва Львівської облдержадміністрації переглянути механізм взаємодії Порядку співфінансування проектів міжнародної технічної допомоги з обласного бюджету із регіональними програмами Плану реалізації Стратегії на 2016-2018 роки.
- Керівництву Львівської облдержадміністрації розглянути можливість перерозподілу функціональних обов’язків між департаментом економічної політики і департаментом міжнародної технічної допомоги та міжнародного співробітництва в частині відповідальності за політику транскордонної співпраці та делегування частини повноважень щодо політики регіонального розвитку новоствореній Агенції регіонального розвитку.
- Львівській обласній раді спільно із Львівською облдержадміністрацією сприяти якнайшвидшому створенню Агенції регіонального розвитку за участю Офісу реформ та провідних недержавних інституцій, які працюють у сфері регіонального розвитку.
- Львівській обласній раді, за участі експертів міжнародних програм та аналітичних центрів, провести моніторинг та оцінку регіональних програм розвитку на предмет узгодження їх заходів/проектів із пріоритетами програм міжнародної технічної допомоги та Державного фонду регіонального розвитку. На основі цього підготувати відповідні зміни до програм на 2017 рік.
Детальніше про це у аналітичній записці Олександра Софія та Тараса Баранецького:
Завантажити (PDF, 540KB) MTD-TKS-web