Реформування освіти vs децентралізація

0

6 липня у Львові відбудуться дебати: «Реформування освіти vs децентралізація». Основною аудиторією будуть освітяни, представники органів місцевого самоврядування та громадських організацій. Мета дебатів – запропонувати узгоджені підходи до (ре)формування мережі навчальних закладів в умовах освітньої реформи та процесу децентралізації у Львівській області.

З одного боку, маємо гостру необхідність в реформі освіти. На освіту Україна сьогодні витрачає понад 7% свого ВВП, що забезпечує їй «лідерство» у Східній Європі (відповідний показник є значно вищим за середній світовий  – 4,9 % ВВП). З іншого боку, український ВВП порівняно невисокий, і тому  значний відсоток витрат на освіту ще не свідчить про достатність виділених коштів.

Одночасно в Україні інтенсивно йде процес децентралізації. Станом на 30 червня перспективні плани формування спроможних територіальних громад вже затверджено в більшій частині областей.

На Львівщині процес об’єднання громад «забуксував». 2 червня на сесії обласної ради депутати відправили на доопрацювання поданий ОДА Перспективний план об’єднання громад, який передбачав утворення 140 спроможних громад. 16 червня було вдруге представлено відкоригований проект Перспективного плану об’єднання вже 160 громад, який не був ухвалений, а 30 червня депутатам не вистачило голосів, щоб внести до порядку денного сесії питання Перспективного плану.

Ключовими проблемами формування перспективних планів – слабка поінформованість та, відповідно нерозуміння людьми, що робиться; відсутність реалістичної моделі об’єднаної громади (ОГ). Щодо розробки такої моделі логічним виглядає «галузевий» підхід – фахівці розробляють плани оптимізації «своїх» сфер на рівні районів та потенційних ОГ (освіта, культура. медицина) на основі кількісних, в тому числі фінансових показників і пропонують оптимальні моделі ОГ. Такий підхід мав би послужити основою для сільських, селищних та міських рад ухвалювати виважені рішення як щодо самого об’єднання, так і подальшого стратегічного планування  розвитку ОГ.

Сподіваємось, що дебати дадуть відповідь на запитання, які поставили перед собою учасники:

  • Як пов’язати структурну реформу середньої освіти та процес децентралізації?
  • Як задовольняти потреби громади у якісній освіті, укладаючи Перспективні плани формування ОГ?
  • Які чинники необхідно врахувати під час розвитку мережі закладів освіти в умовах децентралізації?
  • Які показники варто врахувати при моделюванні освітньої складової ОГ?

Відеоматеріали з дебат: «Реформування освіти vs децентралізація» за 6 липня 2015

Коментарі